måndag 6 oktober 2008

Att välja rätt

Jag har funderat lite mer på det som jag skrev om i mitt förra inlägg. Just hur påverkad man blir av sin tanke. Eller kanske mer hur påverkad jag blir...

Före sommaren så läste jag en bok som heter "hungrig i själen" skriven av Erwin McManus. Och han hade en hel del bra att komma med. Bland annat så skrev han "Drar du slutsatsen att livet är meningslöst så kommer du snart att upptäcka hur du kämpar med fruktan, ångest och tvivel... meningslösheten får en förlamande effekt."

Och ju fler gånger jag läser den meningen, desto mer inser jag att det verkligen är så. Om man hamnar i den tankegången att det inte finns någon mening med livet, att allt bara är hopplöst och att det är lika bra att ge upp, då kommer du också att ge upp. Du kommer inte kunna se nån ljusning eller möjlighet till förbättring. Du kommer fastna i tanken och det kommer att förlama och förmörka hela din tillvaro.

Om du däremot kan vända den tanken och fokusera på det som är positivt så förändras hela tillvaron. Du kommer märka att livet inte är så mörkt som det nyss verkade som att det var. Du kommer se möjligheter istället för det som är omöjligt. Du kommer att se att livet är värt att leva.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är jag en känslomänniska och det är så himla jobbigt många gånger. Jag måste hela tiden välja att tänka rätt. Jag måste välja att fokusera på rätt saker, för om jag inte gör det så fastnar jag i en negativ spiral. Nu menar jag inte att jag är en negativ människa - eller jag hoppas att jag inte är det, men om jag har en halvbra dag så har jag lätt för att fastna i den tanken.

Jag har den möjligheten att välja hur jag mår. Just för att jag är en känslomänniska. Så idag väljer jag att må bra. Jag väljer att se till det som är positivt med mig själv, mitt liv och min tillvaro. Hur väljer du?

Kram Cece

Inga kommentarer: