söndag 7 juni 2009

Påverkan

För ett par år sedan fick jag ett mail ifrån en gammal elev. Hon ville bara säga tack för allt som jag hade betytt för henne. För att jag hade fått henne att förstå att hon var värd så mycket mer än vad hon själv trodde.

Jag mindes henne, men jag mindes inte det som jag hade sagt till henne. Jag hade ju bara gjort mitt jobb och sagt det som jag tyckte var självklart.

Men när jag läste igenom det där mailet fick jag mig en tankeställare. Tänk vilken påverkan man har på andra människor som finns i ens närhet egentligen. Det som jag säger eller gör kan antingen hjälpa eller stjälpa någon annan. För oavsett man vill det eller inte så påverkas man av varandra.

Vem har du i ditt liv som du blir påverkad av? Vem har du som gör livsmärken i ditt liv? Vem har sagt något till dig som har styrkt dig? Vems ord finns inpräntade i dig?

Påverkan är det allra bästa sättet att leda andra mot det goda, för människan är skapad med en förmåga att påverka och att själva påverkas. Lever du nära en annan människa blir du präglad av den personen. Likadant med Gud - lever du nära Honom blir du präglad av Honom.

Och jag tror att det är så här;

Blir man påverkad till det bättre så vill man göra skillnad för någon annan.

Vi måste alltid komma ihåg att ge vidare det goda som vi har fått och det gäller oavsett om det är någon människa eller om det är Gud som har påverkat dig.

Inga kommentarer: