söndag 26 februari 2012

Vänskap

Ibland blir jag så medveten om vänskapens betydelse. Hur den både kan förändras och vara som den alltid har varit.

Det finns de i mitt liv som jag har hittat tillbaka till. De som jag inte haft kontakt med på flera år, men som när man träffas uppdaterar vad som hänt sedan sist och sedan är man tillbaka där man en gång var.

Det finns personer i mitt liv som jag alltid trott ska vara kvar. En vänskap som känns trygg och som sträcker sig långt tillbaka. Men den visade sig inte hålla. Livet har kommit emellan och förändrat förutsättningarna. Den insikten väckte en stor sorg i mig.

Sedan finns det de som kommit till på senare år. De som man inte trodde skulle ha så stor betydelse men som visat sig vara så otroligt värdefulla.

Det finns människor som man förstår redan när man träffas första gången att de här människorna kommer att ha en speciell plats i hjärtat. En vänskap som fördjupas samtidigt som livet förändras. Vänner som visar sig vara ovärdeliga.

Att vara någons vän är en gåva. Man blir på ett sätt inbjuden att dela någons liv. Möta både svårigheter och glädje tillsammans. Det är helt fantastiskt, samtidigt som det kan vara oerhört svårt. Man vet inte om man verkligen vågar visa att det är svårt. Att man har en tung period.

Men man kan inte veta om det håller om man inte vågar. Antingen rinner vänskapen ut i sanden eller så fördjupas den. För mig har det oftast visa sig hålla. Vänskapen har vuxit och den har blivit något som jag värdesätter högt.

Jag hoppas att du också får vara med om det.

7 kommentarer:

sa...

Hej Cece, jag har läst och tagit del av många av dina fina och kloka inlägg, några sen start och några senare. Så fint och peppande! Tack

RackarTuss sa...

Vänner, de är bra att ha

Vattenslangen sa...

Fina du! Tack att jag får läsa här och tack för omsorg du visar. Kram och god natt. Önskar dig god sömn.

Cecilia summerar sa...

Somliga frågor upptar tanke och skrivande även för mig. Vänskap är ett sånt exempel. Tack för att jag får ta del av dina funderingar. Önskar dig vila och glädje.
/Cecilia

Anonym sa...

Vänskap är viktigt och måste vårdas. En vänskap kan vara nåt väldigt fint. Men att bli sviken av en vän kan göra väldigt ont. När vänskapen går ut på att ta det käraste ifrån en. Då är vänskapen inte värd nåt.Så vårda vänskapen den är viktig.

RackarTuss sa...

Hej!
Ja du, bloggar är bra tycker jag men här fick jag allt ett dilemma - inte sant!

RackarTuss sa...

♫ ♫ ♫♪♫
Nu blir det fredagsmys
♫ ♫ ♫♪♫