torsdag 11 juni 2009

Allt är stilla

nära
påträngande
oinbjuden

vill inte ha dig här
har aldrig velat

men du vägrar släppa taget
du håller dig kvar
du bryr dig inte
lyssnar inte
förstår inte

vill försvinna

men det går inte
jag kan inte
jag försöker

det går inte fly
inte från mitt inre
inte från mina tankar

känner paniken komma
rastlösheten
för att övergå till uppgivenhet

sätter mig på balkongen
tar ett djupt andetag
blundar
och lyssnar

lyssnar på tystnaden
staden sover
allt är stilla
hör hur regnet stilla faller
landar på gräset nedanför

känner igen dofterna
känner igen ljuden
känner mig hemma

och för ett ögonblick är allt lugnt
allt är stilla
allt är tyst

ser mig omkring
ser hur gatan blänker av regnet
ser en ensam person ta en sen promenad

för ett ögonblick är allt annorlunda
känner frid
känner trygghet

men för hur länge...

Inga kommentarer: