tisdag 25 maj 2010

Vaken mitt i natten

Sömnen lyser med sin frånvaro och jag vet inte riktigt varför. Kände att jag var trött och gick och lade mig för att läsa redan vid tjugo över tio och tog en tablett för att hjälpa sömnen på traven men det lyckades inte. Nu sitter jag - snart tre timmar senare och är ungefär lika trött som innan. Men tydligen inte tillräckligt för att somna. 

Jag tror inte att man kan förstå sömnproblem om man inte varit ute för det själv. Hur den där känslan av trötthet krockar med det vakna. Hur man kan vara så trött att man inte orkar hålla ögonen öppna, men det är som förgjort att kunna somna. 

Det har varit ganska ok för mig ett tag nu faktiskt. De där nätterna då jag ligger vaken till tre-fyra är ganska sällsynta. Om det blir en sådan natt brukar det oftast finnas en förklaring. Jag vet inte vad det skulle vara idag. Jag har i och för sig mina teorier men jag vet inte. 

Jag har fortfarande inte hört något från jobbet jag sökt vilket skapar ofantligt mycket oro i mig. Oro jag inte kan hantera. Idag har jag varit ledig och jag har tidigare inte haft några problem alls att bara sitta i soffan och glo på tv en hel dag, men nu blir jag för rastlös. Bestämde mig för att röja här hemma istället. Skrev upp på en lista allt som behöver städas och varenda garderob och skåp finns med. 

Jag började härja på balkongen. Ut med borste och sedan dammsugaren, för att när det var klart ställa ut möblerna. När det var klart började jag med en byrå - som blev till en byrå till - som blev till överskåpen i köket och även städskåpet. Så hanterade jag min oro. 

Då var klockan närmare åtta och jag kände mig välförtjänt av att lägga upp benen i soffan och kolla på tv - det gick knappt en timme. Då tog jag tag i tv-bänken och röjde bland videoband. Jag har sju papperskassar som jag ska köra ner till second hand i morgon efter jobbet och tre kassar som ska till återvinningen. När de är borta fortsätter projektet rensa mitt hem. 

Det är som att jag på något vis måste ha något konkret att styra över och ha kontroll över. För jag har då ingen koll på mitt liv. Jobb hänger i luften och jag vet inte om jag ska bo kvar eller om jag ska flytta efter sommaren. Jag vet ingenting känns det som. Men rensningen kan jag bestämma över. Känns bra på något vis.

Jag tycker inte riktigt om på vilket sätt den här bloggen har utvecklats. Jag klagar så mycket. Jag vill komma tillbaka till tiden då jag skrev lite klokare saker. Lite tankar. Funderingar. Men det är som att livet har lagt det åt sidan ett tag. Det finns där inne i mig någonstans - jag vet bara inte riktigt vart. Men jag hoppas att det kommer tillbaka...

Inga kommentarer: