måndag 10 maj 2010

Varför detta sökande?

Jag har ju som bekant tillbringat min helg framför datorn i ett försök att fixa till den men det har väl inte hjälpt helt. Även idag sitter jag med den. Ska nog låta någon som kan det bättre än jag titta på den istället.

Men det har fått mig att fundera lite. Jag hade ganska mycket musik i min dator - mycket har jag inte ens lyssnat på och nu när det är den som strular så kan jag inte komma ifrån frågan "varför ska man ha så mycket grejer?". En del av musiken lyssnar jag på så den vill jag ju ha, men det som jag inte ens vet hur det låter - varför ska jag ha det?

Det är ju även likadant när det gäller saker. Man köper på sig inredningsprylar och annat när man redan har så det räcker. Varför gör man det? Varför gör jag det?

Varför har man ständigt denna längtan efter mer prylar? Har man inte så det räcker ändå?

3 kommentarer:

Peter sa...

Säkert är det så, att vi generellt samlar på oss fler prylar än vi har behov av. Jag har definitivt gjort det.
Jag har dock blivit ganska duktig på att nu sortera bort, både sånt jag inte längre behöver, men i synnerhet sånt som köplustan och habegäret tror att jag behöver.

En berättigad fråga du ställer, "Varför detta sökande?", som säkert kan sättas in i ett större perspektiv än det materiella.
Jag tror det handlar väldigt mycket om den existentiella problematik många av oss tampas med, där den egna önskan om mål och mening har svårt att hävda sig mot allt som haglar över oss.

Det materiella har därför blivit synonymt med att vara lyckad, vilket för många människor också är detsamma som att vara lycklig.

Om andra människors upplevelser har jag ingen rätt att döma, men nog tror jag att det ofta sker stor missuppfattning av innebörden i dessa ord och känslor.
Att kunna känna lycka är en del i att vara lyckligt, och endast då kan man vara lyckad...

och även i detta finns det en längtan, och ett sökande. Åter igen en önskan om mål och mening.
Kanske har jag funnit mitt mål, där jag kan ta vara på tillvaron...och få känna lycka. Inför den flytten ska jag absolut sortera bort ordentligt, från både hem och själ.

Från hjärtat
Peter

Marie-Louise sa...

Jag är precis likadan. samlar på mig saker och främst böcker som jag sen knappt ens öppnar. har som tur var nu upptäckt Tradera och försöker göra mig av med lite av grejerna. Det har fungerat förvånansvärt bra faktiskt. Fast okej, för pengarna som jag får in på Tradera går jag gärna och handlar för...

Ibland tror jag att jag handlar för att det känns skönt att handla. Något inom mig lättar då. Fast nu har jag märkt att med Tradera så kan jag känna samma lättnad när jag fått ett högt bud och packar saken som ska skickas iväg. /Kram

Anonym sa...

Jag handlar också en del.man tror att livet ska bli bättre då. Men det blir det ju bara för stunden.En sorts tillfredsställelse. Min bror säger alltid att man ska slänga(ge bort)en sak innan något annat kommer in.Det kanske vi borde göra mer./Ussan