måndag 3 maj 2010

Mycket tankar

Timmen hos kuratorn gick förvånansvärt fort idag. Jag trodde ju inte att vi hade något särskilt att prata om, men det visade sig att jag hade fel.

Jag behöver verkligen jobba med mina automatiska tankar och inte låta det dåliga samvetet styra så ofta. Men det är lättare sagt än gjort.

Min känsla av att inte vara tillräckligt bra har sin början redan på högstadiet. Ända från det att jag har fått betyg har jag haft en måttstock på hur duktig jag är i förhållande till andra. Jag har aldrig varit särskilt bra. Mina betyg från både högstadiet och gymnasiet är inte särskilt bra. Ligger strax över medel och jag är inte stolt över dem. När jag läste vidare på både folkhögskolan och på musikhögskolan hade jag knappt över medel på varje tenta. Jag klarade mig, men det var inte mer än det.

Jag talade aldrig om vad jag hade fått för resultat för det kändes som att det inte spelade någon roll hur mycket jag pluggade - det satte sig inte och jag kände mig korkad och jag ville inte att någon annan skulle få veta det.

Jag har svårt att se att jag ändå har tagit mig igenom högskolan och skaffat mig en utbildning - jag ser bara att andra var bättre än mig. Så det kanske inte är så konstigt att jag har svårt med det här... Den här känslan att jag borde göra lite mer, jobba lite hårdare, försöka lite bättre.

Men jag behöver göra något åt det - jag behöver lära mig att hantera det på ett annat sätt. För om jag inte gör det kommer jag med all säkerhet att bli sjuk igen.

Jag märker att jag är på gränsen till att göra för mycket hela tiden. Har inte mått särskilt bra alls de senaste två veckorna. Igår kväll somnade jag vid ett tror jag. Vaknade halv elva och kände mig så sjukt trött - klockan kunde lika gärna ha varit halv fem. Somnade om och vaknade igen kvart över tolv. Då kändes det som att jag inte behövde sova längre. Låg kvar i sängen och drog mig och slösurfade lite fram till ett - först då gick jag upp och duschade och fixade frukost.

Men trots att jag sov så länge idag är jag inte pigg nu. Ville gå och lägga mig redan för en timme sedan, men jag tyckte det var lite väl tidigt. Tänkte hålla mig vaken fram till tio i alla fall. Sedan blir det sova - ska ju jobba igen i morgon.

Kram på er alla som läser det jag skriver!

1 kommentar:

Anki sa...

Skönt att du har fått börja prata av dej hos en kurator. Jag har inte kommit så långt ännu.Jag läser varje dag men det är inte alltid jag orkar kommentera. Kram