torsdag 6 maj 2010

Bröd

Filmjölkslimpor
Det här brödet är supergott och jättenkelt att göra. Från början är det egentligen ett långpannebröd, men jag tycker att det blir så små brödskivor av det så jag brukar göra det i vanliga brödformar istället. Då blir det mer som limpor.

Degen blir väldigt kladdig så häll inte i mer mjöl så att det lossnar från kanterna. Då vet jag inte hur det blir faktiskt. Nu när jag gjorde det hade jag bara 2 tsk bikarbonat och tog istället lite bakpulver i också, det gick lika bra.

1 liter filmjölk
4 dl mörk sirap
4 tsk bikarbonat
12 dl rågsikt
12 dl grahamsmjöl

Blanda ihop allt och stjälp upp det i smörade formar/långpanna och in i ugnen i 45-60 minuter på 175 grader. Klart! Visst var det enkelt =)

Nu blir det inte mer recept idag för nu ska jag åka och jobba. Men det kommer säkert något mer någon annan dag ifall ni skulle vilja det.

1 kommentar:

messan sa...

Här fortsätter du att läska mig med en massa godsaker:). Nybakt bröd med en stor klick smör på...vem som helst smälter för det.

Önskar dig en skön helg!
Kramar