torsdag 6 maj 2010

Recept

Jag har aldrig tyckt det är särskilt roligt att laga mat - baka däremot, det gillar jag. Särskilt när det inte förväntas av mig och när jag var och handlade för ett tag sedan så köpte jag på mig olika sorters mjöl, bakpulver, vaniljsocker, lite jäst, sirap, socker - ja det som behövs för att baka. För om jag har alla sakerna hemma så blir det ofta att jag slänger ihop något bara för att det är roligt.

I höstas bakade jag fem olika sorters bröd på en och samma dag men nu har det tagit slut och jag måste äta köpebröd. Det går ju inte för sig kände jag, så nu innan jag åker till jobbet har jag bakat tre limpor bröd. Världens enklaste och smidigaste recept - jag lovar. Jag skriver ned det i ett senare inlägg för just nu står de i ugnen och bifogar bild ifall det är någon som är intresserad.

Fina Gabriella efterlyste receptet på bullarna jag läskade er med i förra inlägget så jag tänkte att jag skriver ned det åt er. Grunden är vanlig vetebrödsdeg och mitt recept låter så här.
Deg:
50 gr margarin
2 dl mjölk
25 gr jäst
1/2 dl socker
1 krm salt
5-6 dl vetemjöl
Fyllning:
margarin el. smör (mjukt)
2 dl vaniljkräm
lite krossade hallon
Pensling:
ägg
pärlsocker

Sätt ugnen på 250 grader.
Smält margarinet.
Tilsätt mjölk och värm till 37 grader.
Smula ner jästen.
Tillsätt socker, salt och lite mjöl och jobba så att det släpper bunken.
Jäs 10-15 min under duk.
Stjälp över degen på ett bord och jobba in lite mer mjöl så att den inte fastnar.
Kavla ut degen och bred på lite margarin.
Ta vaniljkrämen (som fått stå svalt ett litet tag så att den tjocknat till) och bred ut över hela degen. Ta sedan hallonen och sprid även dem över hela degen.
Rulla ihop, skär centimetertjocka skivor, lägg på plåten och låt dem jäsa lite innan du penslar på ägg och strör över pärlsocker.
In i ugnen och låt dem stå i ca 8 minuter eller tills de har fått lagom färg. Kom ihåg att ta bakplåtspapper på plåten för de blir lite kladdiga och låt dem gärna svalna på det papperet. Då håller de ihop lite bättre och både hallonen och vaniljkrämen stelnar till lite. Äts med fördel tillsammans med ett glas mjölk.

Några frågor på det? Kommentera gärna i så fall. Jag brukar oftast göra dubbel sats för det är lika bra när man ändå håller på och då blir det ungefär 50 st.

Hihi - sitter här med min kopp kaffe och ler. Tänker att den här bloggen är precis som själva livet - den förändras. Det mesta har skrivits ned här, allt från vad-jag-gjorde-idag till mina svåraste ångest och depressionsstunder. Nu är den lite både ock. Precis som mitt liv.

Snart kommer bild och recept på brödet =)

1 kommentar:

Anki sa...

Känner nästan hur det luktar nybakat här i bloggen. Nu väntar jag på brödet och receptet det är ju något jag skulle kunna tänka mej att baka någon dag. Du man kan nog bli blogg beroende tror jag,jag känner mej lugn när jag sitter och läser bloggar och får dela mina känslor i min blogg. Det är skönt att skriva av sej ibland. Och en bok har jag svårt att läsa just nu för jag kan inte koncentrera mej tillräckligt. Du ser ju bara hur rörigt jag skriver.