fredag 22 augusti 2008

Att välja inställning

Ibland funderar jag på hur det är att vara så där smart att man kommer på en massa kloka grejer. En del har sagt att jag är sund i mina åsikter, men det är ju väldigt sällan som det är jag själv som kommit på det och jag undrar så hur det kommer sig att en del bara kommer på en massa smarta grejer.

I förra veckan så var jag på ett föredrag med en kille som heter Micke Gunnarsson och han hade så grymt skön inställning och vettiga åsikter. Och igår så kollade jag in hans blogg och det var ett inlägg som jag verkligen fastnade för. Antingen så lever man i det förflutna och ångrar en massa som man gjort eller så lever man i framtiden och på det som man hoppas ska komma. Man tänker så ofta att bara något särskilt händer så löser sig allt. Om bara jag får den fasta tjänsten så löser sig allt det andra. Om bara, om bara, om bara...

Men man kan inte leva någon annanstans än nu. Jag kan inte leva i det förflutna och jag kan inte leva i framtiden - jag kan bara leva nu. Så egentligen är det ju bara att gilla läget och göra det bästa av det hela.

Och idag så gjorde jag det valet. När jag var på väg upp till Stockholm så var tåget försenat och jag kunde valt att bli lite småtjurig över det eller så kunde jag välja att ta det lugnt. Jag hade ingen särskild tid att vara uppe till, jag satt bra med en kopp kaffe och med musik ifrån iPoden. Så jag kände mig ändå rätt nöjd.

Ponera att jag skulle blivit tjurig istället. Jag skulle blivit stressad och förmodligen sett sur ut och hur kul är egentligen det? Och jag skulle ju inte kommit upp till Stockholm snabbare bara för att jag blev sur.

Jag är medveten om att man inte alltid kan styra hur man reagerar, men i vissa fall så tror jag faktiskt att man kan välja hur man ska hantera situationen.

Kram Cece

1 kommentar:

Nina sa...

Tror du är inne på helt rätt spår här!!