söndag 1 mars 2009

Våga prova

Hur många gånger har du fått frågan om du kan göra något, men du har sagt nej rent automatiskt bara för att du inte gjort det innan? Jag vet att jag i alla fall har gjort det - flera gånger.

Att kliva ut i det okända - det man aldrig har prövat kan vara ganska jobbigt och rent av skrämmande. Man vet inte vad som väntar en och det kan kännas som om uppgiften är alldeles övermäktig. "Inte ska väl jag. Andra är så mycket bättre än mig på det där..."

Men du - hur kan du veta det? Om du aldrig har prövat - hur kan du då utgå ifrån att du inte klarar av det?

Många gånger tror jag att man säger nej bara för att man är rädd - rädd för att misslyckas. Men tänk om du är alldeles fantastisk på uppgiften? Tänk om det du blir tillfrågad om är helt rätt för dig?

Längst inne i dig tror jag att det finns en längtan, en längtan att pröva det där. Så varför inte våga? Våga ta det där steget att göra det som du inte gjort innan.

För du vet inte vad du kan förrän du provat...

Inga kommentarer: