lördag 31 juli 2010

Varm i hjärtat

Ibland händer det oväntade saker. Ord sägs från någon som går rakt in i hjärtat och jag tror att det är när det är otvunget som det blir så ärligt. Det blir äkta. Ikväll har jag varit med om två sådana tillfällen - båda värmde lika mycket. 

Först var det en 70-årig kvinnlig patient som hejdade mig mitt i en rörelse, tittade på mig och sade; "Jag har tänkt på det hela kvällen och det är att du är så otroligt söt". Jag blev så paff att jag knappt visste vad jag skulle säga men till slut fick jag fram; "tack, du gjorde min dag".

En timme senare fastnade jag även då mitt i en rörelse av en kollega som sade; "Du är alltid så himla go och glad, har du inte mött några svårigheter än?" Hon är en sköterska som jag jobbade med för tio år sedan och vi hade så roligt tillsammans då, så jag sade som det var - att jag hade varit sjukskriven i vinter och att jag fortfarande åt medicin. 

Hon lyssnade och sade; "Ja du, det kan verkligen hända vem som helst. Men nu vill jag säga till dig att jag blev så glad när jag såg att vi skulle jobba tillsammans ikväll. Man blir så glad av dig och man mår bra i din närhet. Du är så genomgo och god i dina tankar och ditt sätt att vara, både mot oss kollegor och mot patienterna. Sedan är du väldigt duktig också." 

Jag kände hur jag blev alldeles varm ända in i hjärtat och jag blev så glad att hon berättade det. Hon och jag har alltid fungerat bra ihop, men jag visste inte att hon kände det så. Vi fortsatte jobba och efter ett tag hejdade hon mig igen. "Jag kom på en sak", sade hon. "Sist jag såg dig så var det som att det inte var du. Man nådde inte riktigt ända fram till dig, men nu är du den jag minns sedan vi jobbade tillsammans första gångerna. Nu är du tillbaka." 

Sist hon och jag träffades var en vecka innan jag blev sjukskriven i höstas... Jag trodde inte att det märktes så tydligt att jag var sjuk, men det gjorde visst det. 

Att jag fick höra det här nu ikväll gör att jag kan gå och lägga mig med ett leende på läpparna. Varm i hjärtat och varm i själen. I morgon ska jag jobba igen, det känns helt plötsligt inte lika jobbigt längre.

3 kommentarer:

Vattenslangen sa...

Vad härligt att läsa. Kram, kram, kram! Roligt att du möter människor som visar dig kärlek!

Anonym sa...

Härligt att läsa, önskar dig allt gott!!

Kramar

Tankar från Oxelösund sa...

ja sånt lever man på länge, jag har upplevt att vårdpersonal kan man minnas länge, de som är närvarande.

jag blir också glad när folk kommer fram till mig och säger att de saknar mig här eller där där jag jobbat.

jag är säljare, kassörska men älskar att se människan och ge något och så mycket fina ord man fått genom åren kan man leva på. man har så kort tid med kunden som kassasäljare så säger nån så blir man fylld...

att känna att man gett nått och senare fått nått tillbaka är underbart, en bekräftelse!

kram