söndag 21 februari 2010

Se bortom ytan

Hur ofta är det inte så att man dömer någon efter deras utseende? Eller yrke? Man lägger ögonen på någon och så tror man att man vet hur den personen är. Och det får mig att fundera på vad ni andra tänker om mig när ni ser mig. Hur tror ni att jag är? Och är det så att det första intrycket jag ger - stämmer det sedan när ni lärt känna mig lite mer?

Jag tror att man behöver se bortom ytan lite fler gånger än vad man gör. Att inte automatiskt tro att någon är sur bara för att man är tyst. Eller att man skär sig på armarna bara för att man går med långärmade tröjor, hårt sminkad och med långt svart hår. Och man behöver inte vara tråkig bara för att man har färglösa kläder. 

Jag har sagt många gånger att jag är jätterädd för att inte bli omtyckt om jag visade den jag verkligen är. Istället sätter jag upp ett skydd så att jag kan gömma mig bakom det och så att jag ska kunna försvara mig ifall det skulle behövas. Problemet är ju att man stänger ute människor genom att göra så och man stänger in sig själv. Det där skyddet - det hindrar ju min riktiga personlighet från att visas.

Nu menar jag inte att man ska berätta allt för alla - det är inte det som det här handlar om. Jag menar bara att man mår nog bra av att se bortom alla masker lite då och då.

Kram

Inga kommentarer: