fredag 5 februari 2010

Jag inser mer och mer att jag är omgiven av kloka och omsorgsfulla människor. Helt ärligt så vet jag inte vart jag hade varit i livet om jag inte hade haft dessa vänner. 

Idag fick jag ett sms där en mening etsade sig fast i mitt inre och den har snurrat där om och om igen. Det stod "säg nej med hela kroppen". Först tänkte jag inte så mycket på det som hon hade skrivit men så efter ett tag så var det som att det sjönk in och landade ända in i hjärtat. 

Så sent som igår fick jag en förfrågan om jag kunde sjunga på ett ställe och med tanke på att jag är sjuk och att jag har lovat mig själv att säga nej till saker så sa jag nej - men varenda liten cell i mig skrek ja. Jag började förklara mig och ursäkta mig för att jag tackade nej och jag gick i försvar trots att hon inte anklagat mig, men jag fick så dåligt samvete. 

Att jag sa nej tog precis lika mycket energi som om jag hade sagt ja för jag sa inte nej med hela kroppen. Jag sa inte nej helt avslappnad utan det var bara min mun som sa nej. 

Så från och med nu kommer jag varje gång jag säger nej - säga det med hela kroppen. Inte känna några krav från omgivningen. Inte få dåligt samvete. Inte känna att jag är dålig eller svag. Jag kanske inte lyckas med det ända ifrån början. Men jag kommer att tänka på det varje gång - att säga nej med hela kroppen. 

Inga kommentarer: