söndag 18 januari 2009

Inre frid...

För en tid sedan såg jag en bok som hade titeln - varför mår vi så dåligt när vi har det så bra? Och jag har verkligen funderat på det. Vad är det som gör att så många har depressioner, ångest och är utbrända? Samhället gör ju allt för att vi ska få en tillvaro som underlättar för oss. Allt för att vi ska få en tillvaro som är mer effektiv.

Vi matas ständigt med artiklar och föreläsningar där vi uppmuntras att följa våra drömmar. Att lyssna till sin inre röst och inte låta sig styras av någon annan. Att man inte ska kompromissa med sin övertygelse.

Men är denna strävan verkligen positiv för alla? Eller framkallar den mer stress och ångest för en del?

Jag kan bara tala för mig själv, men jag blir då inte lugnare av allt det här - snarare tvärtom. Jag blir bara stressad och känner panik över att jag måste hitta frid och förstå vilka som är mina innersta drömmar.

Och det är väl ändå inte det som är meningen - men det är så det är för mig...

Inga kommentarer: