måndag 26 januari 2009

Tänk långsiktigt...

Idag gjorde jag något som inte alltid är helt smart. Men jag var tvungen, jag hade inget val. Direkt efter jobbet åkte jag till affären och handlade mat. Det i sig är väl inget problem, men att göra det när man är hungrig - inte helt smart.

För det som händer då är att man bara ser det som man tycker om. Man plockar i en massa onödiga varor i korgen och när man kommer hem ser man att man inte fått med det man egentligen behövde. Är man hungrig och handlar - då tänker man inte rationellt - man ser bara det kortsiktiga - man vill ha mat och så plockar man i det man tycker är gott.

Och när jag tänkte efter lite så kan det vara ungefär så med själva livet. Om själen saknar något eller om det är något i ens liv man inte är helt nöjd med - då är det lätt att man fastnar i det, man ser bara just den enda saken. Man tänker bara på hur man kan fylla det enda behovet och man fokuserar på hur man ska lösa problemet.

Och det är just i de stunderna man behöver klara av att lyfta blicken, tänka lite rationellt och se om det finns någon långsiktig lösning som är bättre.

Har du ångest så kanske din lösning är att skära dig. Det är ingen bra lösning och det vet du för det ger bara en kort lindring. Det du behöver göra i de situationerna är att lyfta blicken och tänka lite längre. Du behöver hitta ett annat sätt att hantera din ångest - ett sätt som inte gör att du skadar dig.

Det blir förmodligen inte enkelt, men det är värt det. För det funkar inte att leva ett liv utifrån kortsiktiga perspektiv - du behöver leva ett liv som fungerar i längden. Så nästa gång du står inför vägskälet - tänk långsiktigt...

1 kommentar:

Hilda sa...

jisses rebecca. läste igenom den här texten tusen gånger. du vet nog vilken del som jag läste extra många gånger. känns ibland som om du sätter ord på mina känslor..