tisdag 20 april 2010

Upprörd

Med jämna mellanrum dyker det upp en reklamfilm på tv. Jag vet att det är någon mobiltelefon det handlar om, men jag minns inte vilken modell eller vilket märke. Men det som gör att jag lagt den på minnet är deras slogan som kommer mot slutet.

"Skaffa ***** så att du inte missar någonting".

Jag stör mig på det - så att du inte missar någonting. Vad är problemet? Vad vore så hemskt om man missade någonting? Behöver vi verkligen ytterligare ett verktyg till att hålla koll på allting?

Jag tycker att det räcker med facebook. Har du ett konto där - då har man koll på allt. Helt seriöst är det ju så. Eller tycker du att jag har fel?

Där får du veta relationsstatus, man kan se bilder på viktiga och oviktiga tillfällen i andra människors liv, du ser vilka de har som vänner, du kan följa andra människors konversationer, du vet när de fyller år och med jämna mellanrum uppdateras status och man kan få veta något så ovärt som hur många timmar de har sovit.

Nu hör jag till dem som har ett konto på facebook och inte för att skryta, men jag skaffade det långt innan hypen drog igång och varenda människa - och en del husdjur - skaffade en profil där.

Att ständig vara online, att ständigt ha möjligheten att ha koll på allt skapar mer stress än lugn. Det är jag helt övertygad om. Så är det för mig i alla fall. Jag tycker bara det är skönt att slippa min dator ibland och den senaste tiden har jag inte fått panik om jag märkt att mobilen ligger kvar hemma.

Men det kanske jag är ensam om...

2 kommentarer:

Peter sa...

Nej, fel har du verkligen. I allt du här skriver instämmer jag.
Det är helt tokigt som det har blivit, där allt lämnas ut till alla och en var som hälsar på. Integritet är något som snart inte längre existerar.

Men ändå är sanningen att jag också fångats i snaran, den snara som långsamt dragits åt allt hårdare. Luften är riktigt tung att andas, och jag inser just det du beskriver...ständig koll skapar stress.

För att kunna vara med i händelsernas centrum har jag sedan länge bärbar dator med mobilt bredband. Det kan ju hända mycket då jag är bortrest ett par dagar...
För att kunna vara ännu mera tillgänglig, och med, skaffade jag också en mobiltelefon med möjlighet till det mesta...och lite till.
En signal för sms, en annan för mail, och snabb åtkomst till hela världen...dessutom visar den mig vägen om jag så önskar.

Så praktiskt...tyckte jag det verkade. Men nu börjar en annan sanning visa sig för mig, just densamma som din.
Ständigt kontrollerar jag telefonen, då jag ju kan ha missat signalen...och ständigt kontrollerar jag Facebook, Twitter, och en och annan blogg. Det händer naturligtvis också att jag delger andra de oerhört viktiga saker som för ögonblicket inträffar. Sitter vid bommarna och väntar på att tåget ska passera...

Nåväl, ett steg i rätt riktning är insikten att ett sådant beteende skapar stress, men steget till lugn har känts gigantiskt.
Jag står dock nu med ena foten i luften, redo att sätta ner den på fastare och tryggare mark.
Även jag kan numera lämna mitt hem utan att ta med världen i fickan...och min målsättning är att kunna göra det allt oftare.

Som alltid, varma hälsningar
Peter

Anki sa...

Tack så mycket för att du hittade min blogg, jag har läst en del i din nu och känner att jag inte är ensam om alla dessa konstiga känslor. Ja jag är sjukskriven för andra gången på 5 år för depression. Den här gången erkände jag för mej själv att det var så och sökte hjälp mycket tidigare innan jag var helt på botten. Jag är också stressad för allt och tycker det är jobbigt med mycket folk omkring mej, jag vill vara i fred och själv välja vad jag orkar med. Tack o Kram!