torsdag 15 april 2010

Mitt val

För någon vecka sedan köpte jag en burk vitaminer och mineraler i ett försök att må lite bättre. Har ni gjort det någon gång? Köpt vitaminer alltså... Det är en djungel. Det fanns så många olika alternativ och till slut var jag tvungen att fråga om hjälp.

Ett av de olika märkena jag tittade på hade namnet mitt val - kvinna och det där namnet startade igång min tanke.

Mitt. Val.

Jag har skrivit tidigare om att livet består av en massa val hela tiden och att man får leva med konsekvenserna av det man väljer att göra. Problemet är dock att man ofta gör sina val utifrån vad andra i ens närhet ska tycka och tänka, eller i alla fall så känner man många gånger en liten gnagande oro över vad andra ska tänka. Fast det kanske bara är jag som gör det...

I alla fall - igår när jag satt på min balkong så slog det mig att det faktiskt är mitt liv det handlar om - inte någon annans. Om jag väljer att sitta hemma en hel dag i min soffa - då är det mitt val och mitt liv. Jag lever inte någon annans liv och de val jag tar gör jag utifrån vad jag tror är rätt för mig. Så varför ska jag känna mig orolig? Egentligen?

Jag gör mina val och jag lever mitt liv. Du gör dina val och du lever ditt liv. Undrar om man kanske skulle ta och vila lite i det istället för att oroa sig över vad andra tycker.

Inga kommentarer: