tisdag 15 december 2009

Du är värd bättre!

Under tiden som jag har varit sjukskriven har jag funderat ganska mycket. På mig själv, hur jag reagerar i vissa situationer, varför just jag har blivit sjuk och vad det är i mitt inre som har gjort att jag har de krav på mig som jag har. Jag har många dagar haft dåligt samvete över att jag blivit sjuk och jag känner att jag har svikit mina kollegor, min chef och mina elever. Men framförallt har jag känt att jag svikit mig själv. Jag tänker "vad är det för fel på mig som gör att jag inte orkar jobba medan andra gör det - jag måste vara en dålig människa".

Det märkliga i mitt resonemang är att jag inte har tänkt att andra som är sjukskrivna är dåliga människor - bara jag. Och även om jag ser det orimliga i det så har jag ändå inte kunnat ändra på mitt sätt att se på mig själv.

Men så igår kväll när jag pratade med min bror på telefon så sa han "varje gång du tänker så om dig själv så ska du också tänka så om någon annan du känner som är sjukskriven - då kommer du se att det inte håller".

Och han hade rätt. Först när jag fick det perspektivet förändrades min tanke. Först då hörde jag hur orimligt det lät.

Så varje gång du trycker ner dig själv - testa att vänd tanken mot någon annan. Se om du fortfarande tycker att din åsikt håller eller så märker du precis som jag att du är värd bättre...


Inga kommentarer: