onsdag 23 december 2009

tusen och fjorton råd...

Bestäm dig bara. Gå inte så mycket på känslor utan ta ett beslut. Det är bara du som har makten över ditt eget liv så bli inte påverkad av andra människor. Se det som är bra istället för att känna efter så mycket. Säg inte nej om dina vänner eller din familj vill göra saker med dig - sådant är ju roligt så det är ju inte så jobbigt. Vila inte på dagen för då sover du inte på natten. Ha inte så dåligt samvete hela tiden. Sätt upp mål med ditt liv och jobba emot dem.

Några av alla råd som jag fått höra de senaste dagarna. Jag vet att de bara menar väl. Jag vet att det är av omsorg. Jag vet att de är oroliga för mig och hur jag mår. Men om det bara vore så enkelt som att bestämma sig - då vore jag inte sjuk. Det kanske till och med är det som har gjort att min situation är så här. Att jag har kört över hur jag mår och tänkt att det bara är att bestämma sig för att må bra.

I flera dagar har jag behövt gå upp vid halv nio - sent för en del, men väldigt tidigt för mig. Jag behöver sova till tio om jag ska orka en hel dag. Och de här dagarna har jag inte tillåtits att vila mitt på dagen - jag har blivit aktiverad känns det som. Först idag kunde jag rymma undan till mitt hem i några timmar. Behövde städa och slå in julklappar. Det blev inte så. Istället däckade jag och sov i två timmar. Min räddning för min överlevnad tror jag.

I morgon ska vi fira jul här hemma hos mig. Ska bli skönt för mitt hem är min trygghet just nu och det är det som jag behöver - trygghet och vila.


Inga kommentarer: