torsdag 6 november 2008

Guds fel?

Hur kan det finnas en god Gud när det finns så mycket ondska i världen? Denna klassiska fråga som har förbryllat i årtionden har även funnits i min tanke.

Jag skulle vilja ändra den frågan lite och säga, hur kan det finnas goda människor som accepterar att det finns så mycket ondska i världen? Det är ju inte Gud som dödar en människa och det är inte Han som startar igång krig - även om en del hävdar det, det är ju vi människor som gör det, så varför skylla på Gud? Kanske för att det är så enkelt, då slipper man det egna ansvaret.

Ibland gör man det så svårt för sig. Istället för att se det självklara, det som ligger precis framför ögonen, så letar man efter förklaringar. Men nu är det så att det är du och jag som finns här, det är inte Gud som går omkring här på jorden, och jag tror att vi kan göra en hel del. Istället för att sitta ner i soffan och be att Gud ska göra något, kan faktiskt du och jag gå ut och göra vad vi kan. Vi kan vara Guds händer.

Och jag finner det synnerligen intressant hur en del som säger att de inte tror på Gud skyller allt ont på Honom. Hur kan man skylla på nån man hävdar inte finns? Det skulle ju vara som att skylla på tomten för att det inte blir nån snö... Förlåt om jag nu avslöjar att tomten inte finns, men för mig är det lika orimligt att skylla på Gud som att skylla på tomten.

Gud har skapat oss till Hans avbild, att göra det som Han vill, sedan är det olika hur man väljer att förvalta det. En del väljer att inte bry sig om det alls, medan en del väljer att försöka.

Jag väljer att vara den som försöker - hur väljer du?

Kram Cece

Inga kommentarer: