tisdag 15 mars 2011

Tro

Tre bokstäver som i kombination bildar ett ord. Ett ord som innefattar så mycket. Men vad innebär det? Att tro.

Min tro på Gud bygger inte på vetskap, för jag kan inte veta att Gud finns. Jag kan heller inte bevisa för dig att Han finns och jag kan inte ta på Honom och visa för dig att "här är Han, så här ser Han ut". Det är lite som med tomten, fast tvärtom. Tomten syns, men han finns inte. Jesus däremot, Han finns men Han syns inte.

Så hur kan jag då tro på Honom? Tro på någon vars existens jag inte kan bevisa.

I Bibeln står det att "tron är grunden för det vi hoppas på, den ger oss visshet om det vi inte kan se" (Heb 11:1). Precis så är det för mig.

Min tro är en förvissning. Ett hopp om att det finns något mer än det som jag ser. Och min tro bygger på det som jag ser att Gud gör. Dels i mitt eget liv, men också i andras liv. Jag ser Gud i andra människors handlingar.

När någon lyssnar på någon annans ångest - där ser jag Gud.
När någon kramar om den som känner sig ensam - där ser jag Gud.
När någons omsorg får någon att vilja leva lite till - där ser jag Gud.
När någons ord får någon att känna sig värdefull - där ser jag Gud.

Min tro är min förvissning om att det finns något mer. Hur är det med din tro?

1 kommentar:

Peter sa...

Ja du, den fråga du ställer är värd att fundera över - något jag gjort, och gör, ofta.
Nästan lika ofta blir funderingarna till frågor - och precis lika ofta förblir dom obesvarade, med ett än större tomrum ekande efter mina frågetecken.

Mig är det ingen som lyssnar på när ångesten äter upp mig, och driver mig allt närmare branten...
inte heller är det någon som med en kram lindrar min ensamhet, ens för enda liten sekund...
ingen omsorg tilldelas mig, som kan få mig att vilja möta morgonen ännu en gång...
inte heller hör jag ord som får mig att känna värde i att vara jag...

Den Gud du ser och känner, Han visar sig inte för mig...och det gör det svårt för mig att tro. Mycket svårt. Jag ser mig omkring, och önskar jag kunde...tro.

För den trygghet du känner med Gud är jag glad, och önskar dig allt väl.

Varma hälsningar
Peter