måndag 29 augusti 2011

Skillnad

Du måste skilja på din sjukdom och ditt inre helande.

Det fick jag höra idag i ett sms. Jag har aldrig ens reflekterat över att det kan vara olika saker. Har hela tiden tänkt att jag inte är helad. Inte i någonting. Ingenting har gjort någon nytta. Kanske lite små framsteg, men inga stora.

Men så när jag fick höra det - du måste skilja på din sjukdom och ditt inre helande... Då insåg jag att det är skillnad.

Jag har blivit helad. På flera områden i mitt liv. Relationer som tidigare varit destruktiva. Där jag har sett mig som mindre värdefull - där känner jag mig idag likvärdig.

Och jag har inte ens reflekterat över det eller ens märkt det. Det är som att jag måste bli påmind om det. Att någon annan visar vart jag är idag. Först då ser jag skillnaden.

Jag har fortfarande min sjukdom. Min ångest och min depression. Den är jag inte frisk ifrån. Det vet jag inte om jag någonsin kommer att bli. Men det gör inget. Inte så länge jag kan se skillnad på vad som är min sjukdom och vad som är livet.

Jag är inte min sjukdom. Det är något som jag har. Däremot är jag en del av mitt inre helande. För det rör min person och hur jag ser på mig själv.

Den skillnaden är enorm!
Published with Blogger-droid v1.7.4

2 kommentarer:

Thean sa...

Tack för dina ord. Har aldrig heller reflekterat över att det är skillnad.
Kram

messan sa...

Tack du snälla...jag blev så otroligt glad och rörd när jag läste dina fina ord hos mig.

Du är en underbar och fantastisk person, det känner jag lång väg. Du är fin precis som du är och du är bara du. Sjukdom är sånt man bara har men det är inte det vi är.

Tack snälla du igen! Känner mig varm i hjärtat när jag skriver stora VARMA kramar till dig