onsdag 14 augusti 2013

Du har ju rutin

"Du har ju rutin på att flytta nu så det kommer ju gå hur smidigt som helst!"

Jag vet inte hur många gånger jag har hört det nu. Och ja - jag har rutin på att flytta. För tre år sedan flyttade jag till den här staden. För ett år sedan till den här lägenheten. Nu flyttar jag igen.

Så ja, jag har väl kanske rutin på att flytta.

Problemet är bara att jag inte vill det. Ha rutin alltså. Har i flera dagar gått runt här i lägenheten. Packat en låda. Slängt lite papper. Men det är som att jag inte får någonting gjort. Det känns snarare bara som att jag flyttar runt på saker. Tittar på allt och blir helt matt. Och så kommer tårarna.

Jag orkar inte igen. Jag orkar inte starta om. Inte igen.

Plus att jag på allt inte vill göra allt det här ensam. Jag har fått erbjudande ifrån både familj och vänner att de kan hjälpa till att packa men jag har sagt nej. Vill inte att någon annan ska peta i mina saker.

Låter dubbelt - jag vet.

Funderar på om jag kanske slutade med min medicin för tidigt. Jag kanske behöver den ett tag till. Särskilt som det känns som att jag börjar gråta för ingenting. Det känns inte helt hållbart.

Jag har svårt att komma igång med saker. Bara att gå ned till förrådet i källaren för att hämta kartonger tog mig två dagar.

Jag packar en låda och sedan vet jag inte. Vet inte vart jag ska börja. Vart jag ska fortsätta. Det känns övermäktigt.

Men det är väl bara till att ta ett steg till. En sak till. Ett skåp till. Till slut är man väl klar...

2 kommentarer:

Unknown sa...

älskade du! visst är det som du säger "jag orkar inte" och det hjälper faktiskt att säga det och det är ok att säga det. för när det är sagt så gör man det iallafall, orkar. orkar en kaartong i taget... been there done that typ :)

kram kram

Maria sa...

Medlidande! När du orkar men gör det ändå glöm inte berömma dig själv. Även om du bara gjorde hälften av vad du tänkt. Vi har så fruktansvärt stora krav på oss själva men tänk om vi kunde sluta med det. Lycka till!