torsdag 29 mars 2012

Förändringens ansikte

För några år sedan började jag läsa en bok som provocerade mig enormt. Jag vet att jag läste något kapitel, men så blev jag så arg att jag ställde tillbaka den i bokhyllan.

I söndags började jag läsa den boken igen. Nu har jag läst ett kapitel och jag har ingen aning om vad som provocerade mig så enormt förra gången. Kanske är det så att jag är på en annan plats i livet och är mer mottaglig för dess innehåll. Eller så har jag helt enkelt förändrats.

Det här med förändring och att utmana sig själv är inte lika jobbigt längre. Jag tycker fortfarande om trygghet och när jag vet vad som förväntas av mig, men jag är inte i lika stort behov av det.

Tänk att det kan förändras så. Att något som skapat irritation och ångest istället kan ge frid och inspiration...

Fear is just a feeling and you can get over it...

3 kommentarer:

Tankar från Oxelösund sa...

vad var det för bok tro? Nyfiken...

kramar mia

Cece sa...

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171958207

KListra in länken så kan du läsa lite om den. Handlar om förändring och att våga ta steg vidare istället för att fastna i det trygga.

Något som jag tyckt om - det trygga alltså.

Önskar dig en god helg. Kramar om!

Tankar från Oxelösund sa...

misstänkte att det hade med förändring att göra. jag satt en gång fast i ett arbetsliv jag borde vänt ryggen åt alldeles för många år men valde att stanna kvar av trygghetsskäl.

när jag sedan kom därifrån mådde jag så mycket bättre, har inte ångrat mig en enda dag. och jag har vågat massor efter det, genomfört utbildningar och bytt jobb och lärt mig massor av nytt som är så roligt!!! men visst är det tufft att lära nytt hela tiden, huvudet blir trött ibland...har haft en sån period nu därför har jag inte skrivit på länge, men jag är på väg tillbaka till livet och längtar efter min blogg igen.

och det trygga man tror är ju mest fiktiv trygghet. man måste vara trygg ibombords, allt annat kan tas ifrån en i ett trollslag. då måste man ju ha en stabil grund att stå på för att inte falla. att bygga sitt hus starkt. det svåraste utmaningen tror jag.

kram till dig