torsdag 13 augusti 2009

Gud behöver inte dig

För en tid sedan mötte jag en man som sa "Gud behöver inte dig".
"Nähä", sa jag och blev smått paff över hans påstående. Och när vi efter en stund skiljdes åt så funderade jag lite grand på det som han hade sagt.

Gud behöver inte dig.

Och jag tror att det ligger en del sanning i det där påståendet faktiskt. Men det handlar inte om att du är överflödig och att Han tycker att du är i vägen. Tvärtom. Han vill att du ska vara nära Honom och Han älskar dig ofantligt mycket. Du är värdefull.

Jag skulle vilja fortsätta meningen lite till och säga så här; Gud behöver inte dig för att finnas till. Hans existens hänger inte på om vi tror på Honom eller inte. Han finns likaväl ändå. Jag tror att det var det som den här mannen menade när han sa de där fyra orden.

Oavsett om vi tror på Honom eller inte, så kommer Han fortfarande vara lika mäktig och kärleksfull som Han alltid har varit. Han blir inte mindre och försvinner om vi inte tror på Honom.

Han är den Han är - det kan ingen ändra på.

Inga kommentarer: